Chalayan’s Teutonic trip  

Article publié le 4 mars 2016

Share :

Texte : Jessica Michault
Crédit : Swarovski

Hussein Chalayan is one of those designers, like Rei Kawakubo, whose creations are never, ever just about clothing to wear. He is a deep, emotionally driven man who, with each collection, reveals just a bit more of his fascinating and profoundly layered soul.

This is why every season he finds himself surrounded by a pack of journalists hungry to understand the meaning behind his work. The crowd was particularly ravenous this season as the overarching message felt a bit more muddled then usually.

Which is an interesting situation considering that the construction of the clothing itself was so well done and globally more wearable than usual. Chalayan opened with some great outerwear in the form of coats with tone-on-tone curving line layers, cool double waistline trousers and jackets that had a faux dimensionality to them with a pleat effect that made it seem like pockets were peeking out from behind lapels.

Next came a series of silk asymmetrical dresses that looked like they were constructed from technical schematic of some unknown urban project. They had a geeky charm. Ditto the boxy designs that appeared later in the show, covered in Swarovski crystals and resemblingretro computer dashboards.

But when a number of outfits, some featuring digital time displays formed from red crystals and others covered in German words, showed up on the catwalk, an explanation was needed.

The clarification Chalayan gave was as follows, “the whole thing was about Germans and the whole region because I think that it is a culture that we take kind of for granted. The fairytale culture, the technology, the food culture and I found that there are a lot of layers that I was interested in”.

Chalayan’s interest certainly makes it tempting to dig a bit deeper into Teutonic culture in general, if it can spark a solid collection like this one. Leave it to Germany to inspire a show filled with hardy wearable designs.

[ess_grid alias= »antidote »]

Les plus lus

> voir tout

Que faut-il retenir de la Fashion Week de Paris été 2020 ?

Des cols oversized aux hommes en talon en passant par le premier défilé du label sud-coréen Kimhékim au sein du calendrier officiel, voici ce qu’il ne fallait pas manquer lors de la dernière Fashion Week de Paris printemps-été 2020.

DéfilésMode

Que faut-il retenir de la Fashion Week de Milan été 2020 ?

De la première collection femme de Silvia Venturini Fendi, en solo depuis la disparition de Karl Lagerfeld, au final historique du défilé Versace avec Jennifer Lopez, en passant par l’avalanche de motifs naïfs et le retour à une certaine sobriété, voici ce qu’il ne fallait pas manquer lors de la dernière Fashion Week de Milan printemps-été 2020.

DéfilésMode

Que faut-il retenir de la Fashion Week de Londres été 2020 ?

Ouverture au grand public, trenchs retravaillés, poitrines soulignées ou silhouettes asymétriques, voici ce qu’il ne fallait pas manquer lors de la dernière Fashion Week de Londres printemps-été 2020.

DéfilésMode

Que faut-il retenir de la Fashion Week de Paris été 2019 ?

La diversité des inspirations continue de faire la force de Paris. La femme est élégante, mystique, goth, rock, et surtout, elle regarde vers le futur et refuse la binarité des genres.

DéfilésMode

Que faut-il retenir de la Fashion Week de Milan été 2019 ?

Malgré le départ exceptionnel de Gucci et l’absence de Bottega Veneta, Milan a maintenu sa place grâce à ses poids lourds qui, entre l’athleisure et les années 90, ont aussi prôné le retour d’une silhouette ultra-sexy.

DéfilésMode

Que faut-il retenir de la Fashion Week de Londres été 2019 ?

Alors que Riccardo Tisci y a présenté sa vision pour Burberry, Londres a encore prouvé qu’elle était l’un des épicentres d’une jeune création bouillonnante d’idées.

DéfilésMode

lire la suite

> voir tout

DéfilésMode

Les sons de la semaine : Christine and the Queens, Jorja Smith, Lolo Zouaï, Mahalia et JMSN